7.9.05

Van stickeren naar taggen. Of hoe de micromedia de macht van de massa media rap overneemt. (sneak preview, deel twee).

Het stickeren en op straat taggen, een tendens die zo'n twee jaar geleden oversprong van de innovators naar de early majority, heeft zich ondertussen uitgebreid tot het online, en zodoende goed traceerbaar, plakken van labels op van alles.
Tags worden ze genoemd.
Die tags zijn als het ware rubriceringen afkomstig van de gebruiker. Dit is bijzonder, dit is nieuw en dit is belangrijk. Al die individuen geven dus een soort van keurmerkjes aan allerlei dingen. Die van henzelf, maar ook aan die van anderen. Er onstaat een beeld van opinies, menigen en ideeën.
Deze mogelijkheid om tags toe te voegen speelt een interessante rol op sites als -43things- -een site waarop je je lijstjes met dingen die je nog wilt doen of bereiken achter kan laten en http://www.flickr.com/ een site waar je foto's kan zetten. Het leuke is dat al deze tags weer doorverwijzen naar andere mensen, met weer andere tags.
Ze vertellen iets over het obect: Rotterdam bijvoorbeeld, maar ook iets over de afzender. En omdat we de verbindingen kunnen volgen en waarderen, kan men berekenen wat de kracht en de beïnvloedingswaarde van de tag is. Al deze gegevens bij elkaar, het subject en het object, vormen samen een spinneweb van meetbare verbanden. Meetbaar en volgbaar. Niet alleen ik kan dat. Ook Procter en Gamble, de heren in Den Haag (als ze zouden willen), en vooral Google.

Oja, En mocht u 'em nog niet gezien hebben: Epic2015 is verplichte kost voor iedereen die nadenkt over de toekomst. De partij die de handen weet te leggen op die informatie, heeft de markt van de toekomst. En dat lijkt nu niet alleen in Epic2015, maar ook in het echt Google te zijn.



0 Comments:

Post a Comment

<< Home