29.8.05

De nieuwe consument, deel 2. Consumer to consumer wint gestaag van het retail kanaal.



Terwijl de winkels leeg blijven kocht de Nederlander zich het afgelopen jaar suf op het net. Op Telegraaf's Speurders.nl alleen al zet de consument al 1.8 miljard euro om. En dat kan niet alleen om koopjes gaan. Geregeld overstijgen de tweedehands prijzen op http://www.marktplaats.nl/de nieuwprijzen in de winkel.

De consument koopt wel. Maar blijkbaar niet langer in de winkel.

We moeten er rekening mee houden dat dit behoort tot de eerder omschreven economische inquisitie, de ontwikkeling waarin de consument zijn wrok afreageert op de gevestigde economische orde. Een economische orde die zich overigens met de dag meer afpeelt in het publieke domein. Terwijl de economische voorlopers als Bill Gates en Nike zich met de dag verder afwenden van de economische wetten uit de vorige eeuw.

Consumer to consumer wint gestaag terrein op het retailkanaal. Dit houdt niet zo een twee drie op. er is meer aan de hand dan even een lege rekening.

Wat verbaast is dat het aandeel van de speciaalzaak, bij uitstek het kanaal waar men met vertrouwen kan verdienen, af blijft nemen. Gaat dit om de pappamamma winkels die op tijden dat iedereen werkt, die dingen aanbieden waarvoor in al die huishoudens geen tijd is? En worden de in de grote steden bloeiende allochtone winkels wel meegerekend?

Of de weggeefwinkel, telt die ook mee? In hoeverre zeggen indicatoren als consumptie en omzet nog iets over onze economie?

Later meer.
Eerst 'es bedenken wat die economie nu eigenlijk is.
Wie help?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home