28.8.05

De micromedia revolutie, deel 1



De micromedia hebben de aloude ontvanger de macht in handen gegeven.

Er vindt een revolutie plaats in de rol van zender en ontvanger.
Van spreker naar luisteraar, van de invoervelden.
De techniek om dit te doen werd de laatste jaren ontwikkeld, daarover is onder de codenaam Echelon, en in het boek Chatter, veel geschreven. De aloude en onvanger zendt dagelijks meer boodschappen uit over meer traceerbare kanalen.

Het revolutionaire zit 'm in het feit dat die boodschappen door deze microzenders gecodeerd worden. Getagd. Hij waardeert zijn eigen en andersmans post, met begrippen uit zijn eigen referentiekader. Dit levert twee meetpunten op. Tijdens de workshop bij Mediamatic werd nogal over dit feit heengekeken. Het lijkt wel of iedereen denkt vanuit de mogelijkheid tot beïnvloeden. De macht die veroverd dient te worden. Vanuit een meer sociologische kijk op de zaak is dit juist het interessante, immers:

De codeur is bekend is. Zijn wegen (op het net, maar via de mobiel ook in de werkelijke wereld) zijn traceerbaar. Zijn of haar rol, zijn invloed, de aandacht die hij krijgt en geeft, is meetbaar. We weten hoeveel bezoekers zijn log krijgt, we kunnen volgen wat de effecten van zijn tags zijn. We kunnen de inhoud, de kracht en de invloed van zijn boodschap in kaart brengen. We kunnen de technologie ondertussen inzetten voor het doen van continue opiniepeilingen. Dat zou trouwens pleiten voor een continu 21minutenonderzoek, bijvoorbeeld onder de naam 24/7.

We zijn, voor zover ik kan nagaan, VOOR HET EERST in staat om het sociale netwerk van invloeden op grote schaal te meten vanuit de gebruikers.

Ziet u het voor zich, geen konkelend Den Haag meer maar een meningmeter direct gekoppeld aan effectrappportages. Geen inspraak of vierjaarlijks stemgedoe maar een directe democratie. Levert een actie veel gezeik op bij Geenstijl? Direct meer capaciteit naar overbrengen. Een zelfsturend overheidssysteem, zou dat niet leuk zijn?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home