23.8.05

Re: uitnodiging signaleringsessie


On 23-08-2005 16:40 --

Beste Justine,
Erg leuk om een uitnodiging te krijgen voor een van jullie signaleringssessies. Zou je me kunnen vertellen wat de eerste over mens en media inhoudt, en wie er zoal komen? En waar het plaatsvindt?
ik hoor het graag

--


Ha --,

Om te beginnen bij je laatste vraag,

De sessie vindt plaats in Rotterdam - Delfshaven, op mijn ‘bureau’-tje op de

--- --
---- -- Rotterdam - Delfshaven.


Bij de sessie zijn zo’n 8 tot 10 mensen aanwezig, waaronder:

Een jonge eigenzinnige denker met een zeer scherpe kijk op multimedia, en een enorme kennis van de ontwikkelingen op dat gebied, de programmeuse van het Debatcentrum --, ik ontmoette haar naar aanleiding van het door jullie georganiseerde debat over status, ook komt een oud collega uit de communicatiewereld, een documentairemaker, twee mensen van een marktonderzoeksbureau, en een zeer ervaren internetmarketeer/conceptontwikkelaar. De samenstelling is altijd een beetje toeval en een beetje regie. Opzet is dat er kennis en ideeën gedeeld worden. Ik probeer mensen bij elkaar te krijgen die elkaar prikkelen, maar niet bijten.

Tijdens deze sessie wil wil ik een aantal aantal ideeën en ‘gevonden signalen’ bespreken die wijzen op een volgende digitale (r)evolutie, waarin de Micromedia (die media waar het individu aan de macht is, momenteel de HYPE in web logs, de fora, zo'n grote hype dat ie ons mogenlijk wat verblindt voor het zicht op de mogelijke consequenties).

Deze ontwikkeling lijkt de tijd rijp te maken voor een structurele wijziging in de zender-ontvanger relatie. Nederland telt zo'n 6.000.000 potentiële zenders. De groeicijfers van het webloggebruik zijn de laatste weken veel in het nieuws geweest.

Ook de onderlinge communicatie is nog nooit zo groot geweest. De mens, burger en consument heeft zich ondertussen ontwikkeld tot de Homo Communicatus. We maken elkaar helemaal gek met sms, msn, skype, mail, babbeldebabbel... We communiceren ons helemaal suf. We zenden alles uit. Zoemende bijen zijn we geworden. Een lange termijn ontwikkeling van de grommende aap met een spanweidte van 5 kilometer per dag naar een naar chatter met een oneindig bereik waar tijd en plaats volledig losgekoppeld zijn van de plaats waar het individu zich bevindt.

Grappig genoeg is er gelijktijdig een new feature aan het populariseren, het zogenaamde taggen, het door gebruikers labelen en rubriceren van objecten. Over de implicaties van deze nieuwe technologie ging de Mediamatic workshop Mob Tagging.

Dit zou wel eens een grote stap kunnen zijn. Het zou wel eens kunnen dat dit tagging leidt tot een nieuwe manier van luisteren. Met de tags waardeert het object het subject, en niet, volgens het oude denken, andersom.

Een derde merkwaardigheid is dat de prijzen op mens tot mens sites als marktplaats en e-bay, steeds vaker de prijzen van het oude retailkanaal overstijgen. Wat maakt dat we meer waarde (in de taal van nu: omzet) gunnen op minder betrouwbare gronden dan aan het bekende kanaal, de aangewezen partij in de oude hiërarchie: de winkelier.

Over de consequenties van deze samenloop van omstandigheden heb ik me de hele zomer suf gepiekerd: het net afgestruind, met mensen gesproken, boeken gelezen, en nu ben ik eindelijk zover dat ik denk dat mijn ideeën over die consequenties deelbaar zijn. Het is te vergelijken met een sessie uit een Delphi studie, een aangestuurde brainstorm.

Ik organiseer de sessies al twee jaar en doe het om verschillende redenen, ten eerste is het belangrijk om feedback te krijgen. Ik lees, denk, praat met mensen, lees meer, vorm visies op een onderwerp. Bespreek die visies weer met derden, stel bij, voeg toe, verduidelijk. Tegen de tijd dat ik een beetje een beeld heb maak ik de groep groter.

Ten tweede kom ik veel verschillende mensen tegen en die blijken elkaar altijd wel weer ergens in te vinden. Een beetje ruilen, zeg maar. Elke keer weer spannend, maar het aantal terugkomers is groot.

Dit is een lang verhaal geworden. Excuus daarvoor.



Met vriendelijke groet,
Justien Marseille

0 Comments:

Post a Comment

<< Home