1.10.08

Hoezo kredietcrisis?




Kredietcrisis? Mevrouw, waar heeft u het over?

Ik ben 21, ik heb nog geen krediet, en zie dus ook geen crisis.

Ik word beter opgeleid dan 90% van mijn zogenaamde concurrenten. ‘Concurrenten’ die niet mijn vijanden zijn, maar mijn klasgenoten, hyves of wow maatjes. Mensen met wie ik netwerken deel, met wie ik het leven leuker en simpeler maak, ongeacht de plaats waar ik ben.

Mensen met wie ik een gezond wantrouwen in merken en banken deel. Organisaties waarvan ik weet dat hun doel niet het mijne is. Organisaties die mij dingen willen verkopen waar ik vaak niet om gevraagd heb en ook niet op zit te wachten. Uw geloof dat materialisme en kapitalisme vrijheid brengt is niets anders dan de illusie die onze grootouders koesterden over de vrije liefde. Van die vrijheid is ook niet meer over dan foute nachtreclames en enge ziektes.

Nee mevrouw, ik geloof niet in uw krediet crisis. Geld is het laatste wat ik nodig heb. Mijn kasten puilen uit en als ik reis logeer ik bij andere couchsurvers, met vrienden deel ik een volkstuin en in ruil voor het computeronderhoud krijg ik regelmatig een goed stukje versgeslacht vlees van een boer uit de buurt.

Ik ken geen schaarste, en als die er al zou zijn, dan erken ik ‘em niet. Ik en mijn vrienden weten meer, en kunnen meer weten dan alle kennis die er was toen onze grootouders massaal inspraak verkozen boven inzicht. Inspraak die ze niet meer heeft opgeleverd dan een zeker bestaan in het warme pluche, alwaar ze massaal het geloof in de vrije markt belijdden. Deze markt zo heilig verklaarden hebben dat zelfs het welzijnswerk eraan moest geloven.

Want dat mevrouw, dat is crisis, dat we zo arm zijn geworden dat we gezonde, prima functionerende, jonge mensen, vaak kinderen, ten prooi voeren aan welzijnsorganisaties die marktje willen spelen. Organisaties die concurreren en groeidoelstellingen hebben.

Weet u wat dat betekent? Precies, dat betekent dat zo’n organisatie, op grond van die heilige economische wetten, gebaat is bij meer jongeren die niet meekomen in uw heilige economie. Dat betekent dat uw economie stelselmatig waarde vernietigd.

De enige crisis die wij zien is de crisis van de ziel, van de oprechtheid, van aandacht voor de verkeerde vraagstukken. Wij vragen ons niet af waar we het geld vandaan moeten halen, we vragen wie we in hemelsnaam nog kunnen vertouwen.

Mijn ouders, goedwillende lui uit de verloren generatie, zien hun moeizaam opgebouwde spaargeld, al jobhoppend van de ene pensioenloze MacJob naar het andere freelance klusje verdampen. Ondertussen gaat de overheid er vandoor met de volle rechten op hypotheken. Een garantie van 90% over de eerste 40.000 euro spaargeld, tegen de hypotheekschuld van gemiddeld 225.000 euro.

Dus, als u het niet erg vindt, ga ik nu aan het werk, er is veel te doen en de tijd dringt.

Wij zijn deze onzin zat.

6 Comments:

Blogger Bas van de Haterd said...

Prachtig

9/10/08 17:32  
Anonymous Anonymous said...

Heerlijk als de zaken weer eens in perspectief worden geplaats :D

Bravo!

10/10/08 07:38  
Blogger Unknown said...

Hey Justien,

Herkenbaar. Ik begon al zenuwachtig te worden om het feit dat ik niet goed wist waar ik zenuwachtig over moest zijn.

Maar tsja dat krijg je als je je leven leidt als het meisje (hmm is het een meisje?) uit je post...

Dus ik ga gewoon maar vrolijk door met waarde creeren en kennis delen!

Groetjes & een glimlach,
Fanny

10/10/08 11:07  
Blogger Coen said...

Prachtig! Well said!

10/10/08 13:36  
Anonymous Anonymous said...

Fijn dat er nog mensen zijn die zelf denken en zich niet gek laten maken.

Goed gezegd.

10/10/08 18:06  
Blogger Noorderlicht said...

Hee Justien.

Gek dat we die mevrouw overal zien, maar nooit spreken...

Zo, dat ze luistert en we samen de toekomst kunnen bouwen.

Af en toe lijk in ik een andere werkelijkheid te leven dan zij. Terwijl we toch de aarde delen.

Mooi geschreven!!

liefs. Noor

12/10/08 21:16  

Post a Comment

<< Home