22.8.07

Web 2.0 opent de blackbox, of waarom marktonderzoek nooit meer hetzelfde zal zijn.

De marktonderzoeker zal moeten wennen aan tweerichtingsverkeer’, dit stelt Ray Poynter, director of Virtual Surveys, in Research World, een uitgave van de internationale marktonderzoeksorganisatie Esomar. (via marketingfacts.nl).

Best griezelig dat een gerenommeerd instituut als Esomar niet verder kijkt dan dit.

Zelf durf ik de stelling aan dat binnen 5 jaar valide voorspellingen gemaakt kunnen worden over de toekomstige ontwikkeling van markten, opinies en al dies meer, zonder tussenkomst van enig marktonderzoek.

Dit kan op grond van een analyse van wie (autoriteit) wat (tags) waar (site profiel) zegt, in combinatie met de reacties van lezers (richting) en de snelheid waarmee de discussie zich verspreidt (kracht). Al deze factoren zijn nu al meetbaar en volgbaar.

Web 2.0 legt zo de blackbox van het denken open. Inventarisaties van postings vertellen wat leeft, de verworven autoriteit van de poster verschaft kennis over de waarde van de posting. De commentaren geven inzicht in de mate waarin de posting al dan niet wordt geaccepteerd. Daar dit allemaal keurig in doel en interessegroepen is verdeeld moet het niet al te ingewikkeld zijn een programma te ontwikkelen dat continue het web afstruint op zoek naar wat waar leeft, hoe zich dit verspreidt en wat de acceptatie is.

Buiten de marktonderzoek wereld loopt deze discussie al veel langer, blijkbaar is ze echter nog niet doorgedrongen tot de branche zelf. Opmerkelijk.

Zie ook:
De opkomst van ontvanger gestuurd onderzoek.
Wat betekent Web 2.0 voor marktonderzoek.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home